proseyxinisteia

Μετὰ ἀπὸ ὅσα εἴπαμε γιὰ τἠν Προσευχή, ὁ δεύτερος στόχος-κανόνας εἶναι ἡ Νηστεία. Ὄχι ὅμως μόνο ὡς ἀποχὴ ἀπὸ κάποιες τροφές. Προφανῶς κι αὐτὴ ἔχει τὴν θέση της στὴν παράδοση καὶ τὴν πνευματικότητά μας. Ἄλλωστε ὁ Μ. Βασίλειος λέει ὅτι ἡ νηστεία εἶναι συνομήλικη μὲ τὴν ἀνθρωπότητα γιατὶ ἡ πρώτη καὶ μόνη ἐντολὴ ποὺ δόθηκε στὸν ἄνθρωπο μέσα στὸν Παράδεισο, ἦταν ἡ ἐντολὴ τῆς νηστείας! Ἡ νηστεία τῶν τροφῶν, βοηθᾶ στὴν ἰσχυροποίηση τῆς θέλησής μας. Ἐκούσια ἀπέχουμε ἀπὸ μιὰ τροφὴ ποὺ τὴν βλέπουμε, γιὰ νὰ μάθουμε νὰ λέμε ὄχι καὶ νὰ ἀπέχουμε ἀπὸ μιὰ κακία ποὺ δὲν τὴν βλέπουμε! 
Ἡ Νηστεία ὅμως εἶναι ἕνα εὐρύτερο ἀγωνιστικὸ πλαίσιο ἐγκράτειας, ἄσκησης καὶ μέτρου: στὸ τί λέω («θοῦ, Κύριε, φυλακὴν τῷ στόματί μου καὶ θύραν περιοχῆς περὶ τὰ χείλη μου» (Ψαλ. 140, 3), «...τοῦ μὴ ἁμαρτάνειν με ἐν γλώσσῃ μου» (Ψαλ. 38, 2)). Στὸ τί βλέπω («Διαθήκην ἐθέμην τοῖς ὀφθαλμοῖς μου...» (Ἰώβ 31, 1 καὶ Ματ. 5, 28)). Καὶ κυρίως στὸ τὶ σκέφτομαι γιατὶ οἱ λογισμοὶ προκαλοῦν τὶς ἐπιθυμίες καὶ ὁδηγοῦν στὴν ἁμαρτία (Ἰακ. 1, 14-15). Κι ὅπως δὲν θὰ ἄφηνες κάποιον νὰ μπεῖ στὸ σπίτι σου μὲ βρώμικα παπούτσια καὶ νὰ λερώνει, ἔτσι πρόσεξε ποιοὶ λογισμοὶ κυκλοφοροῦν μέσα στὸ νοῦ σου. 
Βέβαια «δὲν μπορεῖς νὰ ἐμποδίσεις τὰ πουλιὰ νὰ πετᾶνε πάνω ἀπὸ τὸ κεφάλι σου, ἀλλὰ μπορεῖς νὰ τὰ ἐμποδίσεις νὰ κάνουν φωλιὰ πάνω στὸ κεφάλι σου...». Ὅπου πουλιὰ οἱ διάφοροι λογισμοί. Κακίας, θυμοῦ, ζήλειας, ἀγένειας, ὑπερηφάνειας, κατάκρισης, ἀλαζονίας, ἀνήθικοι ἢ ἐμπαθεῖς λογισμοί. Τοξικοὶ λογισμοὶ ποὺ δηλητηριάζουν τὴν πνευματικότητά μας καὶ τὴν ἀκυρώνουν στὴν πράξη. Νὰ κρατᾶμε καθαρὸ καὶ φωτεινὸ τὸ νοῦ μας μὲ τὴν νηστεία καὶ τὴν προσευχή.
Ὁ ἴδιος ὁ Κύριος ὅρισε αὐτὸν τὸν κανόνα λέγοντας στοὺς μαθητές του: «τοῦτο τὸ γένος οὐκ ἐκπορεύεται εἰ μὴ ἐν προσευχῇ καὶ νηστείᾳ» (Ματ. 17, 21). Αὐτὸ τὸ εἶδος τῶν δαιμονίων δὲν ἐκδιώκεται παρὰ μὲ προσευχὴ καὶ νηστεία. Καὶ σὲ μιὰ πιὸ ἐλεύθερη ἀπόδοση, ὄχι μόνο αὐτὸ τὸ εἶδος τῶν δαιμόνων, ἀλλὰ καὶ αὐτὸ τὸ εἶδος τῶν πειρασμῶν, ἐκεῖνο τὸ εἶδος τῶν δοκιμασιῶν, τῶν ἁμαρτιῶν, τῶν κακῶν συνηθειῶν καὶ κακῶν λογισμῶν. Κι ὅταν ὁ Κύριος καθορίζει τὸν τρόπο, ποιὸς ἀπὸ μᾶς μπορεῖ νὰ ἀμφισβητήσει τὴν ἀποτελεσματικότητά του;
Πάρε, λοιπόν, ἀπὸ τὰ χέρια τοῦ Κυρίου, αὐτὸ τὸ διπλὸ ὅπλο, τῆς προσευχῆς καὶ τῆς νηστείας καὶ ξεκίνα νὰ μαθαίνεις νὰ τὸ χρησιμοποιεῖς. Προστατεύοντας τὴν πνευματικότητά σου, προσανατολίζοντάς την πρὸς τὸ θέλημα τοῦ Θεοῦ
, διώχνοντας "δαιμόνια" (τὰ δικά σου, τῶν δικῶν σου, τῶν γύρω σου...) καὶ βαζίζοντας πρὸς τὴν Βασιλεία Του.
πΒ